Ganzenbol

Zevenhuizen vzw diende op 21 december 2024 namens haar leden en samen met 'Team Gazenbol' bezwaar in tegen de aanvraag van een omgevingsvergunning van DVF Logistics voor de ontwikkeling van een bedrijventerrein aan de Fabriekstraat in Lint. 

Dit project veroorzaakt permanente schade aan de omgeving en blijvende overlast en verkeersonveiligheid voor buurtbewoners, Lintenaars en andere fietsers op de fietsostrade.

Klik hier om het bezwaarschrift in te kijken

Dit zijn samengevat de problemen met het project:

572 burgers steunden het bezwaar van Team Ganzenbol tegen het project. Van deze bezwaarindieners wonen 277 mensen in Lint en 246 mensen in Hove. Hun handtekeningen werden verzameld door middel van dit e-bezwaarschrift dat liep van 11 tot en met 21 december 2024. Klik op deze link als u nog wil aansluiten bij het collectief bezwaar en op de hoogte wenst gehouden te worden over het dossier. Bij een volgende ronde nodigen we de inwoners van Kontich-Kazerne uit om zich aan te sluiten. Immers, zij zullen ook sterk getroffen worden door dit project. 

Het standaardbezwaar werd door 298 ondertekenaars aangevuld met een bijkomend persoonlijk bezwaar. Ook deze aanvullingen werden aan het Lints bestuur bezorgd.

Samen, als verenigde burgers, geven wij een duidelijk signaal aan de gemeente Lint: “Dit project berokkent schade aan de infrastructuur en verkeersveiligheid, het milieu en het waterbeheer, de natuur en biodiversiteit.” Keur het daarom niet goed.

---ter info---

Op 7 juli 2014 werd door het toenmalige schepencollege aan het studiebureau ‘Omgeving’ een omgevingsstudie voor de industriezone Ganzenbol gegund. Deze studie kostte zo'n 90.000 euro. Op 14 oktober 2014 werd het resultaat van die studie aan het college voorgesteld. De bedoeling was om het gebied om te zetten naar KMO-zone. Het industrieel bedrijf Sobemie (zie foto hieronder) dat er historisch was gevestigd, ging failliet en de gebouwen werden toen afgebroken. Een toelating tot zware industrie was niet meer nodig.

De omgevingsstudie besprak verschillende mogelijkheden om die omzetting te realiseren. Dat plan is nooit uitgevoerd o.a. omdat de eigenaars onvoldoende betrokken werden bij de opmaak van de studie en omdat de 'papieren tijger' vertrok onvoldoende vanuit de realiteit op het terrein. Vzw Zevenhuizen vraagt om deze studie toe te voegen aan het dossier en roept de Gecoro en het gemeentebestuur op om eindelijk aan de slag te gaan met deze studie en zo dat plan alsnog te realiseren. Want door de moeilijke ontsluiting van wegverkeer voor de meer industriële bedrijven aan de Ganzenbol is een omschakeling naar meer dienstverlenende bedrijven die ook de aanwezigheid van het station beter benutten nodig. Deze projectaanvraag zal hoe dan ook bijkomend verkeer genereren. Het gebrek aan daadkracht van het bestuur van 2012-2018 heeft dus als onbedoeld effect dat deze onwenselijke situaties zoals zware industrie en veelvuldig transport nabij woonstraten kunnen worden aangevraagd. Dat terwijl meer en zwaarder verkeer door de kleine wegen van deze woonbuurt niet wenselijk is.

Hieronder een citaat van wat de toenmalige schepen van Ruimtelijke Ordening, Monique Van Den Brande, in Lint schreef in 2015:

Het gebied blijkt nu dus niet groen te blijven, ook al sluit het aan bij een landelijke zone. Opmerkelijk is dat de zogenaamde ‘tijdelijke’ parking ondertussen vrij definitief te zijn geworden, wat ook niet gunstig is voor de belasting van de omgeving door bovenlokaal verkeer dat hierdoor wordt aangetrokken.

En verder schreef het toenmalige bestuur reeds in 2014:

Wat maakt dat het plan toen in de kast is blijven liggen?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten